Nieuwe regels voor influencers
Per 1 juli zijn er nieuwe reclameregels bijgekomen voor influencers en hun marketing. Vanaf deze datum vallen influencers op YouTube, Instagram en TikTok met meer dan 500.000 volgers officieel onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media. Dat brengt extra regels met zich mee. Zo moet je je aanmelden bij o.a. het Commissariaat voor de Media en moet je duidelijk op je profiel informeren over wie je bent. Maar ook gelden er aanvullende reclameregels door een aanpassing van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Deze blog markeert een paar van de veranderingen, en geeft een aantal verwijzende links.
Nieuwe regels voor video-uploaders – de Mediawet
Op Europees niveau is in 2020 een richtlijn gewijzigd waardoor ook video-uploaders op social mediakanalen onder de regels kunnen vallen. Alle Europese landen dienen daar in hun land invulling aan te geven. In Nederland is de Mediawet hiervoor aangepast, waardoor de regels die eerder alleen voor traditionele media-instellingen golden, nu ook (kunnen) gelden voor video-uploaders. Per 1 juli 2022 moet een groep video-uploaders zich registreren bij het Commissariaat voor de Media en zich houden aan de regels in de Mediawet. Doel van de regels is meer helderheid te bieden aan de kijkers van online video’s en ze te beschermen tegen schadelijke content. Zo moeten video-uploaders duidelijk zijn over commerciële boodschappen en minderjarigen beschermen tegen schadelijke content.
De belangrijkste regels voor video-uploaders zijn:
- Wees helder over reclame;
- Hou rekening met minderjarigen;
- Maak kenbaar wie je bent.
Video-uploaders met meer dan 500.000 volgers vallen in veel gevallen onder het actieve toezicht van het Commissariaat voor de Media en moeten zich online registreren bij het Commissariaat. Er is een online registratiecheck. Influencers die onder het actieve toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en die reclame maken in hun video’s, die moeten zich verplicht aansluiten bij de Stichting Reclame Code. Daarnaast moeten zij zich melden bij het NICAM.
De Nederlandse Reclamecode Social Media & Influencer marketing
Naast de algemene regels voor reclame (Nederlandse Reclame Code), is er sinds 2014 een aanvullende reclamecode voor reclame via social media, voorheen de Reclame code Social media (RSM). In verband met nieuwe ontwikkelingen in marketing is deze code in 2019 geüpdatet en heeft een nieuwe naam kregen: Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Met ingang van 1 juli zijn o.a. de volgende zaken gewijzigd. Productplaatsing of een gesponsord product mogen geen overmatige aandacht meer krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan en het gebruik van hashtags zoals #partner of #collab bij een sponsoring verdwijnt helemaal.’’ Die hashtags zouden niet duidelijk maken dat het gaat om sponsoring. Als je reclame maakt mag je wél hashtags gebruiken, zoals #ad of #reclame.
Op de website influencerregels.com staan alle regels voor influencers, zoals omschreven in de Mediawet, consumentenwetgeving en de Nederlandse Reclame Code (inclusief de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing). Deze website is geïnitieerd door DDMA, branchevereniging voor datagedreven marketing, service en sales.
Het Commissariaat van de Media geeft op een overzichtspagina ook tal van verwijzende links voor influencer marketing.